Доротея и борбата на майка ѝ за интеграция на хората с увреждания

Едва на година и два месеца Доротея е диагностицирана с церебрална пареза. Въпреки песимистичната прогноза за нейното развитие, родителите ѝ започват неуморно да търсят начин да подобрят състоянието ѝ.

Години наред Доротея преминава през усилена рехабилитация с най-добрите специалисти в България. Усилията им се увенчават с успех, когато на 10-годишна възраст детето прави първите си крачки.

Обнадеждени от този напредък, родителите на Доротея се надяват тя скоро да проговори. Този момент обаче така и не настъпва. „Това е най-голямото наказание за мен. Аз съм преподавател по философия. Цял живот говоря, със словото си изкарвам хляба. Обаче не мога да разговарям с дъщеря си.“, споделя Диана Маркова, майка на Доротея.

Въпреки грижите и неуморния труд за подобряването на състоянието на дъщеря си, Диана не се отчайва, а работи активно за правата на децата с увреждания. В партньорство с още хора и организации работи за промяна в законодателството. Особено щастлива е, когато в България са приети един след друг три нови, важни закона.

Независимо от тази важна стъпка, успешната интеграция на хората с увреждания все още не се случва.  „Аз смятах, че промените в законодателната система са решаване на проблема, което не се оказа точно така. Тъй като според мен промяната в обществените нагласи все още изостава.“, казва Диана.

Затова и Диана насочва усилията си за преодоляване на социалната изолация на хора като Доротея. Мечтата на майката е всички деца с увреждания да имат достъп до индивидуален план за обучение и развитие. Тя вярва, че това е ключът към истинска интеграция на тези общности – не съжаление, а подкрепа, която им дава шанс за пълноценен живот.

Цялата история, гледайте тук:

Историята на Доротея и нейната майка е част от поредицата кратки филми, посветени на хора с интелектуални затруднения и създадени в рамките на инициативата „Пресичащи се светове“ на Фондация „Обществен дарителски фонд за Варна”. Инициативата е подкрепена по проект „Права и ценности“ и има за цел да подобри на интеграцията и приемането на лица с интелектуални затруднения в обществото и да намали стигмата и дискриминацията спрямо тях.